Menguji Ubuntu 11.10 Terus Melalui Pelayar Web HTML5

14:26 / Comments (0) / by SeLaMbeR

Jikalau sebelum ini anda hanya boleh sekadar menguji sistem operasi Ubuntu melalui LiveCD, kini pihak pembangun Ubuntu melangkah setapak kehadapan, dengan menyediakan demo dalam bentuk HTML5, membolehkan anda mengaksesnya terus melalui pelayar web anda, sebelum mula memuat-turunnya ke desktop anda.

Melalui demo berasaskan pelayar web ini, para pengguna boleh melakukan dan melihat beberapa perkara ringkas melaluinya, dan mendapatkan idea awal bagaimana sistem operasi Ubuntu ini kelihatan dan menguji beberapa aplikasi popular padanya.


Perkara ini disediakan melalui sebuah halaman khas dinamakan Ubuntu Tour. Sebelum ini, halaman ini hanya memperlihatkan beberapa paparan antaramuka dalam bentuk imej sahaja, dan ianya merupakan salah satu perkara yang menarik untuk pihak Ubuntu memperlihatkan sistem operasi mereka dalam bentuk demonstrasi HTML5.

Sebelum ini, pada hari Khamis yang lepas, pembangun Ubuntu telah pun melepaskan versi terkini sistem operasi mereka, iaitu Ubuntu 11.10 Oneiric Orcelot, yang mana membawakan pelbagai perkara baru bersama-sama dengannya.

Oneiric Orcelot merupakan versi Ubuntu yang ke-15, membawakan pelbagai perkara baru bersama-sama dengannya, termasuk persekitaran desktop GNOME 3.2, antaramuka Unity dalam bentuk 2D dan 3D, kernel Linux 3.0.4, serta pelbagai kemaskini aplikasi sumber terbuka bersama-sama dengannya.

Berbeza dengan versi sebelumnya, Ubuntu 11.10 turut sama membawakan perubahan dari segi antaramuka dan penggunaan desktop dengan membolehkan para pengguna membuat pelbagai perkara melalui Unity, memberikan pilihan Unity dalam bentuk 3D atau 2D ketika log masuk, skrin log masuk yang serba baru, sokongan ARM, Ubuntu Software Centre yang dikemaskini, dan pelbagai perkara baru yang lain.


Bagi mereka yang berminat, anda boleh memuat-turun Ubuntu 11.10 Oneiric Orcelot sekarang, dan mula mengujinya hari ini.

0 comments:

 
Share