Window 7 keyboard trick

12:26 / Comments (0) / by SeLaMbeR

Di sini saya kongsikan beberapa keyboard shortcut bagi window 7, memang best la. hehe korang boleh cuba sendiri ye. bagi window lain tu maaf la ye.

WINDOW + SHIFT + TAB
Fungsi yang sama seperti ALT+TAB tetapi perbezaan dari segi rekabentuknya seakan-akan seperti linux. Untuk menggerakkannya perlu menekan butang tab sahaja.



WINDOW + SPACE
Combo ini melakukan fungsi yang sama dengan menggerakkan tetikus anda ke kanan bawah Taskbar.Ini akan menyababkan setiap tetingkap anda akan menjadi transparent dan paparan desktop sahaja yang akan muncul . Jika di lepaskan butang window tetingkap akan menjadi seperti biasa.


WINDOW + LEFT dan WINDOW + RIGHT
Salah satu ciri-ciri baru Windows 7 adalah kemampuan untuk secara automatik membuat tetingkap mengisi setengah skrin anda dengan menarik ke kiri atau ke kanan. Cara ini sesuai digunakan apabila anda mempunyai beberapa monitor, anda tidak perlu menggunakan tetikus untuk menarik tetingkap anda.



WINDOW + UP dan WINDOW + DOWM
Jika anda mempunyai active window yang belum dimaksimum,cuba anda tekan Windows + Up akan membantu tetingkap anda kepada full screen. Windows + Down akan meminimumkan active window anda. 


 ALT + P
Dalam window explorer, anda boleh mengaktifkan preview fail anda di sebelah kanan, cara ini sesuai di gunakan apabila anda mempunyai fail gambar

WINDOW ++ (plus key) dan WINDOW -- (minus key)
Jika anda menekan butang pluss key, seluruh destop anda akan di zoom in atau pon akan keluar kanta pembesar segi empat. Anda boleh mengubah kanta pembesar tersebut pada bahagian setting.


 Selamat mencuba



0 comments:

 
Share